Sieraden4life

Als het goed met je gaat, kun je en moet je ook iets voor een ander doen. Met dat idee is John Schut groot gebracht. Speciaal voor mensen van wie de wieg toevallig niet in een Westers en ontwikkeld land stond. Maar zomaar geld geven, lost niets structureel op en zorgt voor afhankelijkheid. Daarom begon John vijftien jaar geleden samen met zijn partner Linda een ondernemende manier van ontwikkelingshulp. Helaas is John op 25 november 2015 overleden. Maar zijn missie gaat door.

Sieraden4Life is de handelsnaam voor de sieraden die door de moeders in Kenia worden gemaakt. Via deze baan met een fair salaris kunnen zij hun gezinnen onderhouden en een toekomst bieden. Dit is de manier om uit de armoedespiraal te komen. Veel vrouwen in het programma van Sieraden4Life zijn alleenstaande moeders. De vrouwen komen allemaal uit Kibera, de grootste sloppenwijk van Nairobi, Kenia. Ze hebben in de afgelopen jaren veel ervaring opgebouwd in het maken van sieraden en producten zoals de traditionele Kikoy doeken.

Bij grote orders zoals voor HEMA, Return to Sender, de Bijenkorf wordt er gebruik gemaakt van een team van 150 flexwerkers. Mocht je binnen jouw netwerk een afzetmarkt weten of wil je zelf als ondernemer meer informatie neem dan contact op en vraag naar onze speciale Box4life waar je meteen een start kunt maken met samenwerken. De Box4life, bestaat uit 12 vakken waarin je de inhoud zelf kunt samenstellen of het kunt laten samenstellen en gebruik maakt van ons advies uit de gehele collectie. Je kunt ook sieraden bestellen met ons eigen sieradenlabel.

Onze sieraden worden gemaakt volgens de fairtrade criteria. De sieradenmaaksters in Kenia krijgen een eerlijk loon. Op deze manier kunnen ze investeren in een duurzame toekomst voor henzelf en hun kinderen.

Sieraden4Life maakt zich sterk voor deze vrouwen en vindt een sociaal beleid belangrijk. Daarom wordt ook geïnvesteerd in de opleidingen van de kinderen van deze vrouwen. En krijgen zij ook zelf een aantal keren per jaar training. Naast een fair salaris voor de vrouwen, is het belangrijk dat er ook een goede relatie is met toeleveranciers van materialen en dat  eerlijke en duurzame handel wordt bevorderd. En dat de verschillende partijen zo kunnen deelnemen aan de wereldhandel.

De 10 Fairtrade criteria die zijn opgesteld door de WFTO, worden ook binnen onze projecten nageleefd:

1. creëren van mogelijkheden voor producenten in economisch achtergestelde situaties
  2. Transparant management en verantwoordelijkheid richting betrokkenen
  3. Principes van eerlijke handel, o.a. vooruitbetaling aan leveranciers