Werkgelegenheid

WERKGELEGENHEID

Het werkloosheidspercentage in Kenia is hoog: >40%. Zeker voor mensen in de sloppenwijken. Werken betekent een inkomen. Een inkomen waarmee de moeders zichzelf en hun kinderen kunnen onderhouden. In een stabiele thuisomgeving met een dak boven het hoofd, eten op tafel en toegang tot medische hulp kunnen de kinderen zich op hun schoolwerk concentreren. En dat vinden wij belangrijk. Daarom hebben we werkgelegenheidsprojecten opgezet. Een baan heeft niet alleen een financiële, maar ook een sociale functie en geeft de vrouwen zelfvertrouwen.

Sieraden workshop

Het grootste werkgelegenheidsproject van Stichting4Life is de sieradenwerkplaats. Afhankelijk van de orderportefeuille werken tussen de 12 en 125 vrouwen in de sieradenproductie. De vrouwen ontvangen hiervoor een fair salaris. De sieraden worden met de hand gemaakt en zijn onder andere verkrijgbaar via www.sieraden4life.nl.

Ook zijn er naaimachines aanwezig waarmee o.a. kikoy strandlakens worden gemaakt.

Schoolpersoneel

Stichting4Life financiert inmiddels de salarissen van tientallen werknemers op scholen in de sloppenwijken: hoofdonderwijzers, leerkrachten, nachtwakers en koks zorgen tegen een fair inkomen voor kwalitatief en veilig onderwijs.

Microkredieten

Wanneer moeders of voogden van kinderen op door ons gesteunde scholen niet bij de sieradenwerkplaats werken, kunnen ze gebruikmaken van een van de microkredietprojecten. Op iedere school is zo’n project opgestart. Ouders leren eerst om te sparen. Als dat goed gaat, maken ze een business plan. Na goedkeuring volgt een training. Kredieten worden niet aan individuen, maar aan groepen verstrekt. De kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten van de moeders/voogden worden op elke school begeleid. Naast trainingen organiseren we regelmatig bijeenkomsten om ervaringen te delen. Dankzij deze aanpak zijn de startende ondernemers relatief succesvol: het terugbetalingspercentage ligt na 12 maanden op ruim 90%.