Scholing

SCHOLING

Kinderen die naar school gaan hebben de toekomst! Daarom vindt Stichting4Life het belangrijk om eraan bij te dragen dat zoveel mogelijk kinderen in de sloppenwijk Kibera naar school kunnen. Hiervoor zijn verschillende initiatieven opgezet.

In totaal gaan in 2017 minimaal 1.260 kinderen naar school (t.o.v. 960 in 2016).

Kinderen van de moeders

We zorgen dat minimaal twee kinderen uit het gezin van de vrouwen die werken bij onze werkgelegenheidsprojecten naar school kunnen. Meestal de oudste kinderen. Mocht de moeder wegvallen (bijvoorbeeld door HIV/aids), dan kunnen zij de jongere kinderen onderhouden. Als kinderen daarna een beroepsopleiding willen volgen, zorgen wij voor de financiering. Met een diploma en een klein startkapitaal op zak zijn ze klaar om aan het werk te gaan. Tevens zitten er een aantal weeskinderen in dit project.

kinderen naar school: van kleuter tot en met een baan.

Van basisschool tot werk

Doel is niet scholing te bieden maar uiteindelijk het vinden van een baan. Dat begint al bij de kinderopvang en gaat door tot de basisschool en de middelbare school. Na de middelbare school kunnen de studenten met de beste resultaten door naar de universiteit. Voor de andere studenten zijn er diverse mogelijkheden om een vak te leren, voor zichzelf te beginnen en/of te gaan werken. Bijvoorbeeld door een training te volgen bij het Professional Skills Center.

Scholen Kibera

Naast deze kinderen, steunt de stichting ook een aantal scholen die midden in de sloppenwijk Kibera liggen en daardoor vaak zijn ‘afgesloten’ van iedere hulp van buiten. Deze scholen zijn opgezet door vrijwilligers uit de buurt (vaak moeders) en hebben weinig tot geen middelen. Voor we steun geven, gaan we eerst in gesprek met het hoofd van de school en bekijken we hoe de school omgaat met gedoneerde middelen. Gaat dit goed? Dan gaat de steun van start in de vorm van een nieuw gebouw, meubilair, betaalde leraren, lesmaterialen en elke dag lunch.

De lunch op school is voor veel van deze kinderen vaak de enige voedzame maaltijd van de dag. Voor sommige kinderen is het zelfs de reden om naar school te komen, maar in ieder geval noodzakelijk om de hele dag goed op te kunnen letten.

Alle scholen hebben toiletten en geven les over hygiëne. Voor het middageten worden de handen gewassen. Door de steun van de Rotaries Woerden hebben de middelbare scholen een speciaal zuiveringssysteem met pomp. Regenwater wordt via de daken van de scholen opgevangen en vervolgens gezuiverd voor gebruik.

Akili School – lagere school

• Van 120 naar 280 kinderen
  • Van een bouwval naar 10 lokalen met deuren en ramen
  • Van op de grond zitten naar tafels en banken
  • Schoolmaterialen voor iedereen
  • Van 2 vrijwilligers naar 10 betaalde en getrainde leraren
  • Elke dag lunch en speciale pap voor de kleintjes
  • Van een gat in de grond naar 10 echte toiletten
  • Microkredietprogramma voor de ouders van kinderen

Aim Higher School – lagere school

• Van spaanplaten bouwval naar echt gebouw met extra verdieping
  • Van groep 1 tot en met 5 naar kindergarten tot en met groep 8
  • Met betaalde en getrainde leraren
  • Met een keuken waarin elke dag voor alle 260 leerlingen gekookt wordt
  • Microkredietprogramma voor ouders
  • Training over hygiëne
  • Met een supertrots hoofd van de school

Fairview School

• Van 126 naar 380 kinderen
  • Van 2 ruimtes met schotten naar 12 lokalen en 2 extra ruimtes
  • Met bijdragen van ouders om ze te betrekken bij de scholing van hun kinderen
  • Twee koks in een keuken met schoorsteen
  • Elke dag lunch met groente en fruit voor alle kinderen
  • Met schoon drinkwater en stromend water in de toiletten
  • Microkredietprogramma voor geïnteresseerde ouders
  • Een schoolhoofd die de touwtjes strak in handen heeft.

Middelbare meisjesschool: Kibera Girls Soccer Academy (KGSA)

• Begonnen als mesjesvoetbalclub, nu een school met 4 klassen
  • Kans voor 140 meiden op een betere toekomst
  • Steun met meubilair, schoolmateriaal, scheikundelaboratorium en de dagelijkse lunch
  • Microkredietprogramma voor ouders
  • Buitenschoolse activiteiten zoals voetbal en journalistiek
  • Goede resultaten bij examens

Deze school hebben wij samen met een Amerikaanse sponsor vanaf 2009 ondersteunt. In 2017 hebben wij besloten dat ze sterk genoeg zijn om zonder onze hulp verder te gaan. Tevreden volgen wij nu de ontwikkelingen nog van een gepaste afstand.

ALLSAFE Secondary School – middelbare school

• Middelbare school speciaal opgezet voor meisjes en jongens die van de bovengenoemde lagere scholen komen
  • Gestart met 1 klas, nu 4 klassen met 160 leerlingen
  • Goed getrainde leraren
  • Elke dag lunch voor iedereen
  • Speciaal computerlokaal en scheikundematerialen

Deze middelbare scholen doen mee aan programma’s die niet opgenomen zijn in het schoolprogramma van de overheid, maar die wel door de overheid worden gestimuleerd. Deze programma’s worden ‘Changemakers’ genoemd en zijn al bekroond met verschillende prijzen.

Professional Skills Center – beroepstraining

• Training na afronden middelbare school
  • 12 weken training in ‘bootcamp’-stijl
  • Klaarstomen voor het bedrijfsleven